Wednesday, December 11, 2013

Sambal Telur Puyuh





Assalamualaikum / Salam Sejahtera,

Masak apa hari ni?  Hidangan sihat & memikat selera keluarga lah agaknya tu.  Masa beli barang dapur hari tu, Irdina mintak telur puyuh.  Dah siap bagi menu sekali....sambal telur puyuh.  Dia kalau bab mengarang menu serah aje la kat dia.  Cuti sekolah ni makin naik badan dia sy tengok...Iyelah...bukan setakat ibu dia layan apa dia nak makan...kat rumah nenek...nenek pulak tempat dia mengadu citarasa yg terpendam tak dapat kat ibu.  Bijak...bijak...Sy ni mmg tak reti makan siput...masak boleh la kot kan...nak membersihkan sekor-sekor tu yg fail.  MIL, hb & Irdina suka lauk siput. Kalau hb rela & sanggup bersihkan siput tu, I ok jek...laju I masakkan...he....he...he... 

Bila dia dapat makan siput masak lemak cili padi....mulut pun menyebut "Puasnya...dapat makan".  Nenek da tentu kesian dia kan...cucu sulong...4 - 5 tak jumpa aritu MIL gi Indonesia kan.  MIL belum pegi lagi dia dah kata..."Ala, rindula Ina 4-5 hari tak dpt makan masakan mak yg sedap tu"....Senyum meleret aje la sy dengar rintihan dia...Kakak...kakak...makan jek ye...

Oklah, ni sambal telur puyuh yg awak nak....


Bahan2:

30 biji telur puyuh - rebus & kupas kulitnya
1 mangkuk kecil cili kisar
1 labu bawang besar - tumbuk
3 ulas bawang putih - tumbuk
air asam jawa
garam secukup rasa
sedikit serbuk MAGGI cukup rasa - optional
minyak utk menumis

Cara:

1.  Panaskan minyak dan tumis bawang hingga wangi.  Masukkan cili kisar & tumis hingga masak.
2.  Tambahkan air asam jawa, garam secukup rasa, masukkan telur puyuh & kacau rata.
3.  Sesuaikan rasa, padam api & sedia dihidangkan.


Kali ni blend cili kering sendiri...selalu malas beli aje yg dah siap. Anak2 komplen sebab sambal selalunya pedas tak macam sambal rumah nenek dia...So, ibu kena la rajin sikit. Buang biji cili kering, rebus, blend + sikit minyak masak & air...buh sikit garam...simpan dlm tupperware...masuk fridge.

Oh ye, kepada yg berminat nak dapatkan stoking V-ken boleh hubungi:

FAZROL - 013-3765529 @ 016-2498608

6 comments:

  1. susah nak dapat ni..tapi kalau dah dapat memang laju makan..nasi pun boleh tak namapk..uhu

    ReplyDelete
  2. sedapnya! tp diet x leh mkn telur puyuh kan.

    ReplyDelete
  3. Selalu gak buat...tp yg x larat nak buang kulit tlur tu...jenuh juga buatnya..

    Sy pun x mkn siput...sbb x pndai nak sedut sbnrnya...hehehe...

    ReplyDelete
  4. Mel: anak2 suka telur puyuh, tapi ibu dia lebih suka daging puyuh.

    Cik Puan Rara: Yelah...dulu masa sy diet pun pendam jek...tak makan jugak. sambal ni makan 3 bijik jek.

    Asyifa: untung gak kali ni dapat telur puyuh yg senang dikupas...kadang2 tu tak kuasa sebab lekat2 kat isi...tak cantik licin....
    samalah x pandai sedut siput...

    ReplyDelete
  5. assalam
    feberet asben akak ni telur he hee

    ReplyDelete
  6. bestnya.
    dah lama saya tak makan telur puyuh. hihi

    ReplyDelete