Tuesday, December 10, 2013

Eggless Moist Banana Brownies






Assalamualaikum / Salam Sejahtera,

Nak bawa apa buah tangan utk sepupu hb ni agaknya?  Sy kalau boleh semua nak yg senang aje. Kebetulan pulak sy jengah blog AlongRoz ada tayang brownies yg belum sy cuba.  Bahan pun mudah.  So, boleh la sy cuba & kirimkan pada Zaharah.  Selalu sgt dia belikan baju utk anak2 sy bila balik bercuti....beliau kerja luar negara.

Sy buat 3 adunan. Sy rasa utk kenduri kendara boleh aje kita buatkan brownies macam ni sebab tak guna telur.  Dah ramai2 tu kan, mesti ada yg tak makan telur.  TQ along share resepi ni utk dicuba.




Source: Love (Original by MR_KakFida)
Saiz 8" persegi (Along buat dua portion guna tin 10"x12')

BAHAN2:

100g coklat masakan
75g butter
200g pisang lecek
60g gula perang
1/4 st garam
1 st esen vanila
75g tepung gandum*
2 sb serbuk koko*
1/2 st baking soda*
1/2 st baking powder* (*ayak)
cip coklat

CARA2:

1.  Cairkan coklat & butter (Along guna microwave High 1 min).  Sejukkan.  
Campurkan dengan pisang, gula, garam & EV sehingga rata.
Masukkan bahan2 yang diayak* sehingga rata.
Jika terlalu pekat, boleh tambahkan 2 sb susu segar.

2.  Tuangkan adunan ke dalam tin yang dilapik & digris.
Taburkan cip coklat.

3.  Bakar 160C selama 20 - 25 minit sehingga masak.



Utk tetamu sy juga...


5 comments:

  1. Assalam
    Tak perlu telur ye, tu yg akak suka he hee

    ReplyDelete
  2. salam..

    wah, memang nampak moist dan sedap la brownies tu..

    ReplyDelete
  3. Bole la cuba nnti ni....cuti skolah ni...bdak2 manjang je laparnya....

    ReplyDelete
  4. Mama Sara: ye kak...resepi mudah...& xde guna telur. Maklumlah kenduri-kendara kan...buat yg semua org boleh makan inshaAllah.

    Bbwana: sy agak terlebih moist kot...resepi kata bubuh 2sb susu segar kalau agak pekat...yg sy ni terbubuh lebih kot...tapi ok jek...dgn syarat nak potong brownies tu dah disejukkan dulu dlm fridge....baru senang potong.

    asyifa: resepi mudah...coklat lak tu...confirm anak suka...brownies ni baru keluar oven 3 anak dara sy dah tunggu, suruh cepat potong....

    ReplyDelete
  5. bestnya sbb xda telur. hihi
    akak, sy copy resepi ni ye :-)

    thank you kak sahre ..

    ReplyDelete