Thursday, December 12, 2013

Cencaru Bakar Sambal Sotong

 

Assalamualaikum / Salam Sejahtera,

Lauk...lauk...lauk..Kadang2 pening kan nak fikir lauk apa?  Kali ni kan...sy guna sambal sotong semalamnya utk lumur ikan bakar ni.....Hah...licin tau lauk ni. Punyalah malas nak masak betul2 tu kan.  Sayang nak buang cam tu aje sambal sotong yg dah dimasak beria-ia tu kan...terus dapat idea...apa kata lumur ajek kat ikan cencaru yg dibelah belakang tu...then bungkus dengan aluminium foil.

OK jek, cam sedap jek, cam nak tambah jek...tak lain macam sgt pon...rasa sambal jugak.  Cicah pulak dengan kicap cam ni...menambahlah makan jawabnya....takpe..takpe...ikan pun bako...boleh tahan lagi...silakan tambah...silakan tambah..tambah ikan ye...bukan nasi..  Kalau ada sambal tak habis makan tu cubalah lumur kat ikan...bakar...x membazir tau.


1 biji bawang besar, 10 biji cili padi, 5 biji limau kasturi,
1/2 inci halia, hiris semua bahan...limau ambil jus & hiris...campur kicap




Bila buka sampul tu..
Emmmmm...tak sabarnya nak makan....


Harga ikan sekarang emmmm...bukan main mahal kan???
Stok lauk beli ikan Jenahak, Merah, Parang, Cencaru...
ni pun dekat RM70.00. 
Syukurlah...rezeki masih dapat makan ikan.

6 comments:

  1. Ok je tu...sy plk smlm tu msak sup ayam...isi ayamnya habis...tp kuahnya ada bnyk pula lebih...sudahnya...x tau msak apa...potong sayur...jadikan sup sayur...abih cite...kita buat dia ye x...hehe...

    Btul la...skrng g psaar...bwak 50 pun abis...! Makin mahal la smua...

    ReplyDelete
  2. Cik Hani: ikan bakar apa pon best...

    Asyifa: Pandai olah menu ye...mcm sy ni jarang dok dapur mmg blur kadang2 tu.

    ReplyDelete
  3. as-salam.
    wah sedapnya kak. cicah pulak dgn sambal kicap power tu. nyum nyum ler. hihi

    ReplyDelete
  4. perghh..terliur akak tgk ikan bakar tuh..dh lama x membakor..hehe!

    ReplyDelete