Friday, August 23, 2013

Nasi Goreng Cili Padi Udang





Assalamualaikum / Salam Sejahtera,

Nak habaq, masa jamuan hari raya Rabu lepas sudahnya sy tak makan byk pun.  Sekadar alas perut dgn nasi kerabu yg sedap tu, then rasa sikit cakoi kuah durian pun sedap.  Lain2 menu tak beriya nak rasa..rasa jugak sebatang 2 sate.

Malam hari rasa tak puas makan, sy pun masak nasi sikit...then mulalah buat nasi goreng cili padi udang.  Buat sikit ni jek, sbb sy sorang makan...hb & Irdina gi open house.  Humaira & Najla makan nasi goreng kicap udang.  Laju betul mereka berdua makan...habis licin...suka hati ibu. (sebenarnya bukan pinggan mereka aje yg licin...pinggan ibu dia pun)


Memang licin la, kemaruk nak makan nasi goreng pedas kononnya...
Buatnya tak susah pun....

Bahan-bahan:

1 mangkuk nasi putih
1 labu bawang besar - blend
5 ulas bawang putih - blend
13 biji cili padi hijau - blend
4 ekor udang sederhana
sedikit sos tiram
sedikit garam jika perlu
sedikit minyak

Cara:

1.  Tumis hingga wangi bahan kisar, tambahkan sos tiram & garam jika mahu.  Masukkan udang dan biarkan masak seketika.
2.  Masukkan nasi putih, gaul rata.
3.  Hidangkan.  Senang jek...

5 comments:

  1. waahhh..kalau licin tu gerenti sedap tu..kalau pedas mau bertambah2 nasi

    ReplyDelete
  2. Cantik licin pinggan tu, tinggal kulit udang jer... sure sedap fazian ;)

    ReplyDelete
  3. Dah lama x mkn nasi goreng..PEBRET akak..

    ReplyDelete
  4. nasi gorengkan kalau buat sendiri lagi masyuk...

    ReplyDelete
  5. raya2 ni dh boring makan ketupat rendang bagai..baik mamam nasi goreng sempoi cenggini..lg bestkan!

    ReplyDelete